‘Het kind is de professional die zichzelf het beste kent.’

Ik ben Gerbrig Yntema, 33 jaar en mijn vriend en ik verwachten dit jaar ons eerste kindje.

Mijn eigen ervaringen
Toen ik jong was, was ik overal en nergens allergisch voor. Van een homeopathisch arts kreeg ik verschillende drankjes die ik zonder morren innam. Totdat ik ze op een dag niet meer wilde; ik hield mijn mond potdicht. Toen we weer naar de arts gingen, zei hij niet dat ik koste wat kost die drankjes moest hebben. Ik het wel zonder mocht proberen met de afspraak dat, mocht ik weer klachten krijgen, ik ze wel weer zou nemen. Ik ben daarna nooit meer bij de arts geweest.

Toen ik op het voortgezet onderwijs zat, zat ik niet lekker in mijn vel. Ik had hier gesprekken over met mijn mentor, maar ik wist niet zo goed wat ik ermee moest. En ik had het idee dat mijn mentor het ook niet wist. Ik geloof dat de “hulp” uiteindelijk is geëindigd met de conclusie ‘Nou, het is zoals het is en zo laten we het dan maar’.

Dit zijn twee voorbeelden die het verschil laten zien hoe de manier van naar een kind luisteren een verschillend resultaat kan opleveren. Naar mijn mening bereik je als hulpverlener veel meer wanneer je het kind ziet als de professional die zichzelf het beste kent.

Dit kan anders
Mijn drive om het verschil te maken voor kinderen bracht mij bij de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. In mijn stages heb ik kennisgemaakt met het schoolmaatschappelijk werk. Wat vond ik dat leuk! Eindelijk kon ik kinderen helpen op de manier zoals ik dat destijds ook graag had gewild. Wel merkte ik dat in het kader van deze opleiding altijd volgens een vaststaande methode wordt gewerkt. Dit is in de basis niet verkeerd, maar ik had het gevoel dat er ‘meer’ kon zijn.
Dit ‘meer’ heb ik gevonden in de vervolgstudie integratieve kindertherapie, waarvan ik de 4-jarige opleiding heb gevolgd tot integratieve kindertherapeut. Hierbij is de basis: het kind weet het, kan het en doet het. Ik werk dan ook niet volgens een vaststaande methode, maar volgens het kind. Zoals ik, na mijn eigen ervaringen, ook heb ondervonden dat dit de beste werkwijze is.

De NieuwsGYrige aanpak

‘Ik wil kinderen laten ervaren dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen en dat ze alle oplossingen al in zich hebben.’

Van nature ben ik nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid is voor mij: ergens in stappen zonder verwachtingen. Openstaan voor de ander, met oprechte belangstelling luisteren en aanwezig zijn.

Ook ben ik doelgericht en gedreven. Een kind gaat mijn praktijk niet uit zonder een stap dichter bij zijn of haar oplossing te zijn. Ik heb niet alle antwoorden en oplossingen van het probleem. Dat is ook het mooie: het kind kent zijn of haar probleem en weet daarmee ook wat de oplossing is! Het enige wat ik doe is het kind helpen om die oplossing te vinden.


Download direct mijn E-book ‘Ruzie maken… Of contact maken?’. Hierin vind je de vijf stappen naar meer rust en minder strijd met je kind. Vul je naam en e-mailadres in het formulier links van deze pagina. Je ontvang het E-book direct in je mail.

Natuurlijk ben je ook van harte uitgenodigd contact met me op te nemen als je vragen hebt of wilt sparren. Vul hiervoor onderstaand contactformulier in.

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden.