Ik ben Gerbrig Yntema, 32 jaar en ik woon samen met mijn vriend.
In 2013 ben ik afgestudeerd aan de Hbo-opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Sinds 2014 heb ik mijn eigen praktijk voor integratieve kindertherapie. Na het behalen van mijn integratieve kindercoach-, kindercounselor- en kindermediatordiploma ben ik mij op dit moment verder aan het specialiseren tot integratieve kindertherapeut bij de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam.

Hieronder vertel ik waarom ik doe wat ik doe.

Nieuwsgierig
Nieuwsgierigheid is voor mij: erin gaan zonder verwachtingen. Openstaan voor de ander, met oprechte belangstelling luisteren en er zijn.

Oplossingen
Een kind gaat mijn praktijk niet uit zonder een stap dichter bij zijn of haar oplossing te zijn.
Ik heb niet alle antwoorden en oplossingen van het probleem waar het kind mee zit. Dat is ook het mooie: het kind weet wat zijn of haar probleem is en weet daarmee ook wat de oplossing is! Het enige wat ik doe is het kind helpen om die oplossing te vinden.
Het kind weet het, kan het en doet het!

Binnenkant en buitenkant
Ik werk aan wat er aan de binnenkant gebeurt.
Aan de buitenkant laat een kind van alles zien: boosheid, schreeuwen, slaan, schoppen… Of juist het tegenovergestelde, bijvoorbeeld zich terugtrekken of bevriezen.
Maar aan de binnenkant kan er iets anders aan de hand zijn. Het kind voelt zich bijvoorbeeld verdrietig, eenzaam, gefrustreerd, teleurgesteld. Gevoelens die daar weer onder liggen zijn onder andere machteloos, moedeloos, waardeloos en hopeloos.

Naast het kind
In de begeleiding sta ik naast het kind, niet ertegenover.
Allerlei spelletjes, knuffels en speelgoed staan in mijn praktijk. Maar wat vond één van mijn cliëntjes, een meisje, het meest interessant? De zigzag-lamellen! Dus zijn we daar mee aan gegaan. Op welke manier gaan ze open? En hoe weer dicht? Door haar aan te moedigen om het zelf uit te vinden, heeft ze gewerkt aan haar zelfvertrouwen. Dat vind ik één van de leukste dingen: ik kan wel van alles verzinnen om te doen, maar uiteindelijk weet het kind waarmee hij of zij aan de slag wil gaan; het kind bepaalt het doel en kiest de hiervoor benodigde materialen uit. En dat kan gewoon!

Geen stappenplan of vastgelegde methode
Ik werk namelijk niet volgens een bepaald stappenplan of vastgelegde methode, maar ik doe wat nodig is. Ik werk volgens het kind, mijn werkwijze is gebaseerd op het kind. Het kind is de deskundige. Hiermee werk in niet aanbod-gestuurd, maar vraag-gestuurd. De therapie wordt op maat gemaakt voor je kind. Mijn aanpak vloeit voort uit hoe het kind in elkaar zit. Het kind heeft dan ook recht op de beste behandeling.

Kortdurend en efficiënt
De begeleiding is kortdurend; 15 kindsessies zijn vaak al genoeg voor het kind om zich weer gelukkig te voelen.
Wat ook fijn is: een doorverwijzing van de huisarts is niet nodig!

In ga uit van het kind
Ik werk nauw samen met de ouders, samen zoeken we naar hoe het zit. Daarnaast ga ik uit van het kind, maar de aanmeldklacht van de ouders heeft er ook mee te maken.
Ook doe ik observaties in de klas van het kind.
Verder coach ik jongeren en werk ik met brusjes (samenvoeging van broers en zusjes) en gezinnen. De sessies met kinderen en pubers/jongeren zijn individueel.

Geen wachtlijsten
In de reguliere zorg zijn er vaak wachtlijsten, bij de integratieve kindertherapie hebben we geen wachtlijsten; ouders en kind kunnen binnen drie weken bij mij terecht.

En bovenal, het geeft me plezier en energie!

Download direct mijn E-book ‘Ruzie maken… Of contact maken?’. Hierin vind je de vijf stappen naar meer rust en minder strijd met je kind. Vul je naam en e-mailadres in het formulier links van deze pagina. Je ontvang het E-book direct in je mail.

Natuurlijk ben je ook van harte uitgenodigd contact met me op te nemen als je vragen hebt of een afspraak wil maken. Vul hiervoor het contactformulier onder aan deze pagina in.

Liefs,
Gerbrig

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden.