Een kijkje in de keuken deel 2

Vorige week heb ik mijn eerste kijkje in de keuken gegeven, met de vijf populairste spelletjes waar kinderen vaak voor kiezen. De blog hierover lees je hier.

Nu is het tijd voor mijn tweede kijkje in de keuken! Nu met materialen en voorwerpen die ik vaak gebruik in mijn begeleiding. Uiteraard ook weer met uitleg erbij hoe ik het inzet.

Magisch zand

Dit is een veel gekozen materiaal! Het is zo mooi, omdat het in allerlei vormen en maten te gieten is. Ik heb verschillende soorten magisch zand, van heel compact tot heel los, met verschillende kleuren. Alles wordt er heel beeldend van en kan het kind helpen om bepaalde zaken te veranderen naar hoe het kind het wil hebben.  Zo is er een meisje van 10 jaar dat zich vaak machteloos voelt, dit voelt ze in haar hart. Ze pakt dit machteloze gevoel uit haar lichaam, en beeldt het uit met magisch zand in de kleur blauw. Het zit door haar hele hart; geen wonder dat ze zich er zo overweldigd door voelt. Hier wil ze vanaf! Ze maakt het machteloze gevoel kleiner, en verandert het vervolgens met magisch zand in haar lievelingskleur: roze. Nu is het niet meer machteloos, maar blij! Precies zoals ze zich wil voelen. En het weten dat dit gevoel al in haar zit, en ze er bij kan wanneer ze het nodig heeft. Zij heeft nu immers grip op haar gevoel.

Verkleedkleren

Van prinses tot piraat: het kan allemaal! Met verkleedkleren stappen het kind en ik in een rol. Bijvoorbeeld een jongen die heel verlegen is en gepest wordt. Hij wordt een piraat die de vijand (gespeeld door mij) moet verslaan, zodat hij zijn schatkist kan redden. In die schatkist zitten al zijn kwaliteiten, van moedig zijn en kunnen doorzetten, tot rustig en geduldig zijn. Wat een rijkdom! Door in de rol van stoere piraat te stappen, kan deze jongen voelen hoe het is om voor zichzelf op te komen, en te weten welke mooie kwaliteiten (hulpbronnen) hij allemaal al in zich heeft.

Teken- en schildersattributen

Dit wordt vaak gebruikt om uit te beelden hoe het kind zich nu nog kan voelen (‘huidige toestand’) en hoe kind zich wíl voelen (‘gewenste toestand’). Een tekening of schilderij is echter ‘plat’, maar wanneer het klaar is, brengen we het tot leven! Zo ook bij een meisje die bij haar ‘huidige toestand’ een zwart, donker schilderij heeft gemaakt. We stappen erin en worden overweldigd door het donker, ze voelt zich naar, wil wegkruipen, denkt ‘ik kom hier nooit meer uit’ en krijgt er buikpijn van. Maar ze weet ook: ‘dit wil ik niet!’ Dus ze stapt eruit, om vervolgens naar haar ‘gewenste toestand’ te gaan. Dit heeft ze geschilderd in lichte, vrolijke kleuren. Ze voelt zich gelukkig, blij, is trots op zichzelf, ze lacht en is vrolijk, ze gaat zelfs dansen, heeft vlinders in haar buik. Ja, zo wil ze zich voelen! Dus van een plat vlak zijn we naar haar diepste gevoelens gegaan. Ze weet nu hoe ze zich wil voelen, ze weet hoe dit eruit ziet. En ook heel belangrijk: mocht ze zich eens voelen zoals in haar huidige toestand, dan weet ze ook dat ze zichzelf weer naar haar gewenste toestand kan brengen. Ze weet het, kan het en doet het!

Knuffels

Knuffels zijn zo fijn! Ze kunnen het kind namelijk helpen om dingen te zeggen die ze anders niet durven te zeggen. Of er is een zieke knuffel die hulp van het kind nodig heeft. Het kind weet precies wat te doen om de knuffel weer beter te maken (en helpt hierbij zichzelf ook). Het is al helemaal interessant wanneer een knuffel er niet mag zijn van een kind. Waar staat deze knuffel voor? Welke kant van het kind mag er niet zijn? Ik geef erkenning aan het kind, (want ja, stomme knuffel), maar ik geef ook mee: ‘Ik vind het toch ook wel zielig voor de knuffel, ik zorg voor alle kinderen en knuffels, dus ik geef de knuffel troost’. Ik doe voor aan het kind hoe je dat kan doen. Het kan zijn dat we het die sessie dan zo laten, en dat de daaropvolgende sessie de knuffel er wél bij kan zijn van het kind. Op die manier kan het kind ervaren dat álle kanten (dus ook boos en verdrietig) er mogen zijn.

Tot zover dit kijkje in de keuken!

Ik ben benieuwd… Met welke materialen en voorwerpen speelt jouw kind graag? Laat het weten in een reactie!

Genoten van mijn blog? Like mijn pagina op Facebook en deel mijn blog met je vrienden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.