Hoe gezellig kunnen we het maken?

Nu we alweer een paar weken thuis zitten, kan het best zo zijn dat de spanningen zo nu en dan hoop oplopen en je kinderen ruzie maken. Goed voor te stellen natuurlijk, maar gezellig is het niet te noemen.
Maar… gelukkig is vanuit de integratieve kindertherapie een stappenplan hiervoor ontwikkeld! Door middel hiervan kan je het weer gezellig maken thuis. Er kan wel ruzie worden gemaakt, dat hoort er nou eenmaal bij, maar dan wel op een manier die prettig is voor iedereen. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder:

Hoe gezellig kun je het maken?(*)
1. Je mag alleen aardige dingen zeggen, die een fijne sfeer maken
2. Ruziemaken kan alleen op je privéplek
3. Je moet mee als iemand ruzie wil maken

Doelen:
1. In een open, gezellige sfeer met elkaar omgaan
2. Op een prettige manier met elkaar contact maken over nare en leuke onderwerpen
3. Elkaar beter leren kennen door echte interesse in elkaar

Stappenplan bij ‘Huisregels voor ouders en kinderen’

1. Je mag alleen aardige dingen zeggen die een fijne sfeer maken Het huis wordt ‘verdeeld’ in een gezelligheidszone en een privéplek waar je zo veel ruzie mag maken als je wilt. De eigen (slaap)kamer is de privéplek. De rest van het huis is de gezelligheidszone waar geen ruzie wordt gemaakt. Vanaf dit moment kunnen er geen nare opmerkingen meer worden gemaakt in de gezelligheidszone. Een nare opmerking is: alles wat de sfeer niet verbetert, maar verslechterd. Uitlokken, treiteren en uitlachen horen daar ook bij. De persoon die de opmerking over zich heen krijgt, bepaalt of het wel of niet een rotopmerking is. Dat kan variëren van ‘Wat een stomme trui heb jij aan’ tot een opgetrokken wenkbrauw die vergezeld gaat met een zucht.

2. Ruziemaken kan alleen op je privéplek
Om te zorgen dat het plan slaagt, zullen jullie elkaar moeten helpen. Wanneer je ruzie met iemand wilt maken, doe je dat op je privéplek. Sommige ouders zijn bang dat het eigen kamertje van een kind dan een ongezellige plaats wordt, waar je niet lekker kunt slapen of spelen. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn. Goed ruziemaken geeft juist een opgelucht gevoel. Wanneer je kind per vergissing een rotopmerking maakt in de gezelligheidszone, stapt hij even door de deur (buiten beeld van de anderen) en bedenkt een betere zin. Voor jonge kinderen die dit voor het eerst doen, is het fijn als je even meegaat. Samen kunnen jullie een aardige vervang-zin bedenken. Vervolgens keer je samen terug en maakt je kind eerst zijn excuses (= sorry zeggen). Dan zegt je kind de nieuwe (aardige) zin (= ‘fout’ herstellen).

3. Je moet mee als iemand ruzie wil maken, maar andersom ook
De persoon die de rotopmerking krijgt, mag niet iets naars terugzeggen, maar wel: ‘Dat vind ik naar. Wil je iets aardigs tegen me zeggen? En anders moet je met me mee naar mijn kamer’.
Uiteindelijk kunnen kinderen ervoor kiezen de rotopmerking in te slikken, gelijk iets aardigs ervoor in de plaats te zeggen, of steeds de moeite nemen om op hun eigen kamer ruzie te maken. Het kost veel tijd om uit de huiskamer te gaan en weer terug te komen. De keuze ligt bij je kinderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Wil je je ervaringen delen? Alvast heel erg bedankt!

(*)Visch, C. (2013) De sleutel tot je kind (2e druk). Steenwijk: 248media uitgeverij