Waarom Integratieve Kindertherapie

Door de jaren heen zijn er veel vormen van coaching en therapieën ontstaan. Wanneer je hulp zoekt voor je kind, kan het zijn dat je verstrikt raakt in alle mogelijkheden. Wellicht zie je door de bomen het bos niet meer. Waar kan je kind nou het beste terecht? En vooral: waar heeft je kind het meeste baat bij voor de rest van zijn/haar leven?

In deze blog vertel ik je graag meer over integratieve kindertherapie, en leg ik uit waarin deze therapie verschilt van andere therapieën.

Hier de punten op een rijtje:

  1. Het kind is de deskundige. Uit onderzoek blijkt dat de cliënt zelf de grootste gemeenschappelijke factor is in alle behandelingen en dat het de cliënt is die maakt dat een therapie, counseling of coaching werkt. Volgens Wampold (2001) bepaalt de cliënt 87% van het effect van het slagen van zijn behandeling.
  2. Je kind heeft recht op de beste behandeling. De cliënt doet het, niet de therapie. De cliënt bepaalt het doel en zoekt zelf de benodigde materialen uit om dit doel te bewerkstelligen.
  3. Ik werk cliënt-based (niet cliënt-centered). De verandering vindt van binnen plaats, niet van buitenaf. Ik geef therapie op maat voor je kind; mijn aanpak vloeit voort uit hoe je kind in elkaar zit. Ik doe wat nodig is. De interventie bepaalt niet of de therapie slaagt, dat doet je kind.
  4. Ik werk vraaggestuurd (niet aanbodgestuurd). Ik ga uit van je kind; de aanmeldklacht van jullie als ouders heeft er ook mee te maken. Je kind hoeft geen specifieke hulpvraag te hebben, hij/zij geeft zelf vaak al (non-verbaal) aan waar hij/zij last van heeft.
  5. Ik werk procesgericht (niet op de inhoud). Hierbij werk ik volgens de stappen van het veranderingsproces. Ik kijk in welke stap je kind zit, en help hem/haar verder naar de volgende stap.

Met name het laatste punt hierboven is wat de integratieve kindertherapie uniek maakt; we werken volgens de stappen van het veranderingsproces.

Veel therapieën richten zich op een klein gedeelte van het veranderingsproces (niet op alle onderdelen), of zitten alleen in het beïnvloedingsproces.

Het verschil tussen beïnvloedingsproces en veranderingsproces is:

  • Het beïnvloedingsproces komt van buitenaf
  • Het veranderingsproces komt van binnenuit

Als therapeut zijnde kun je het alleen beïnvloeden (van buitenaf, met interventies), en de ander kan alleen veranderen door zijn/haar eigen veranderingsproces (van binnenuit). Door te richten op het veranderingsproces, kan je kind erachter komen wat maakt dat hij/zij zich op welke manier dan ook niet gelukkig voelt, en daarmee ook hoe hij/zij zich wél gelukkig kan voelen. Want: het kind is de deskundige.

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is geworden. Heb je nog vragen? Stel ze in het reactieveld hieronder of neem contact met mij op.

Genoten van mijn blog? Like mijn pagina op Facebook en deel mijn blog met je vrienden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.